fredag 6 augusti 2010

Bad, getter och surströmming!

En väldans bra dag idag också! Badat med matte och moster. Härligt!



Länge badade jag. Och när man hoppar runt i vattnet, hämtar pinnar, plaskar, simmar och dyker ner under vattnet emellanåt....


... då rapar man! Burrrp!


Medan jag tog en välförtjänt tupplur efter badet travade matte, husse och moster uppför backen till getgården. Den här farbrorn som matte kallar Stora Bocken Bruse träffade jag på i morse då vi promenerade förbi den där getgården. Bhhäää bhhäää, sa han vilket troligen betyder: " Hej där du bedårande snygga, svarta hund"!


Jag hann knappt sova färdigt min skönhetssömn förrän alla kom hem igen. Och dom hade en massa spännande grejer med sig som de köpt där på getgården: gudomligt väldoftande ostar, renkorv och älgsalami... och så var det ju den där burken då...




Wohohoooo!! Surströmming!





Mmmm, doftar ljuvligt! Men jag nöjer mig med bara doften. Själva strömmingen får matte och moster festa på själva!


Ja, det ser ut som det är ölen jag är ute efter men bakom den står faktiskt ett fat med de där getostarna och det är dom som jag är intresserad av! MYCKET intresserad faktiskt. Och se tiggeri av den högre skolan lönar sig - jag FICK en smakbit!

6 kommentarer:

Hal sa...

En helt underbar fredag var det, visst Myrra? "Bad, getter och strömming", vad mer kan man begära?! ;-)

Anonym sa...

Hej Myrra..Ja du om det hade varit vårat gäng så hade vi både ätit och rullat oss i spadet..hihi vov vov..

Kajsa,Hilda, Greta,Irma o Signe Henriksen i Uppsala

Kasper sa...

Vet inte om jag heller hade ätit surströmmingarna (matte hade det i alla fall inte), men jag är rätt säker på att jag hade älskat att rulla mig i dom!!!! Och i spadet! Skulle till och med ha krävt det!

Getost hade vi däremot gärna ätit, både jag och matte. Och allt det där andra också.

Så härligt du har det, och tänk att du är så jättebra på att simma nu! Och tänk, att du då får ha det så jättefint där i ångermanlandet!

Tuna sa...

Vilket kalas du varit på Myrra! Jag har inte ätit surströmming men en gång hittade jag en tom burk i skogen och den höll mig sysselsatt en bra stund - jag ville inte lämna den faktiskt. Underbar doft! (tycker inte matte)

Tidus sa...

surströmming har jag hört talas om men aldrig fått uppleva, har hört att det ska vara den bästa av dofter! Å älgsalami vilken dröm. Du måste ha haft en härlig dag :)

Ville sa...

Hej snygging
Tänk att vi varit så nära varandra och inte fått träffas :(
Nåja jag har haft det bra i ångermanland ändå.
Nospuss på dig (utan surströmming tack) fast matte gillar det !!