måndag 26 juli 2010

Att handla skor.

Jaha, så är man äntligen här igen då! Välkommen till mitt sommarresidens - Chateu Grelstorp i det fagra Ångermanland!


Min svåra trampdyneskada har gjort det nödvändigt att spatsera omkring med en orange hushållshandske på tassen. Det gäller nämligen att hålla det hela torrt. Nog är det väl själva tusan att när man ÄNTLIGEN får tillgång till anständiga sjöar att bada i - då KAN man inte p g a det rackarns såret!

Nu ledsnade matte på att hålla på att lägga om på nytt varendaste gång jag ska ut och rasta mig så vi åkte till hundstaden Sollefteå.
Här hade jag ett fasligt sjå att skälla ut andra hundar vilket matte tyckte var högst pinsamt.



I Sollefteå finns det en affär som saluför hundskor. En sån ska vi köpa tyckte matte! Naturligtvis måste man prova skor innan man köper dom. Tanten i affären hade mycket bestämda åsikter om hur hundskor ska vara och sitta, när de ska användas och deras skötsel. Dessutom ansåg hon att matte måste "hålla fast huvudet" på mig eftersom "man vet aldrig om de bits"! Har ni hört något så tokigt?! Skulle JAG bitas??? Matte VET att jag aldrig skulle komma på tanken att bita någon men höll tand för tunga och gjorde som barska damen sa.



Jag lyfte snällt upp tassen och lät barska damen sätta på sko efter sko tills hon hittat den som satt bäst. Matte är faktiskt MYCKET imponerad av min medgörlighet då hon ska lägga om tassen. Jag lägger mig bara ner och låter henne greja bäst hon vill, biter inte på vare sig bandage eller sår. Och absolut inte i någon människa! Nu kunde ju kanske inte barska damen veta att jag har denna läggning. Hon ville ta det säkra före det osäkra helt enkelt. Ok. Man får acceptera sånt. ÄVEN om man känner sig lite förolämpad.


Jag äääääälskar ju människor! ALLA människor! Här är en som står här i kassakön t ex. Puss, puss! Du ÄR väl min bästa kompis? Jag känner säkert dig! Vift, vift på svansen!


Väl hemma i sommarresidenset fick jag ta på mig en av de nyinköpta skorna och bege mig på en provtur. Det gick alldeles utmärkt att gå i den så nu hoppas vi att jag ska bli bra i tassen fort så jag kan bada i någon av mina sjöar!

5 kommentarer:

tuna sa...

Vad bra att du hittat nya skor. Jag har också en sån där sko i svart. Innan dess fick jag gå omkring med en ful strumpa som man försökt sätta fast med gummiband. Det gick ju inte alls. Nu är jag förstås helt ok i foten, det var ett tag sen jag fick den där tasskadan.

Väldigt oförskämt av tanten att tro att du skulle bitas! Det skulle jag heller aldrig komma på - jag är som du. Jag blir kär i alla (nästan) som jag träffar.

Wille sa...

Men vilken tur att de hade skor som passade bra. Det är bra mycket snyggare med ordentliga skor på fötterna än plasthandskar. Men hur kunde "tanten" tro att du skulle bitas !
Hoppas nu att din tass läker fort så du får bada en massa !

Kasper sa...

Nu är jag äntligen tillbaks, och har läst ikapp hos dej! Stackars dem med det där otäcka såret!! (Matte säger nåt om Weledas wececinpuder som läker det mesta.)

Stackars lilla Spöket också, så ynklig hon såg ut! Så har jag aldrig fått se mina katter.

Härligt att du är i Ångermanlandet igen - men hoppas, hoppas, hoppas att din fot snart blir alldeles bra så att du får bada igen!!!!

KLART att du aldrig skulle bita någon, du heller!!!! En del tanter får bra konstiga idéer ibland!!!???
Puss på dig, en riktig god-bättrings-smackis!!

Kasper sa...

Äsch, skulle förstås ha stått "stackars DEJ" med det det otäcka såret...

Tidus sa...

vilken moderiktig vovvinna du är, fin sko på fin tass.